Arrangement ved fysioterapeut MHD og Ph.d. Lotte Skytte Krøll

Konditionstræning er en god ide for migræneramte, lyder det fra Lotte Skytte Krøll, som står bag en undersøgelse foretaget af Dansk Hovedpinecenter i Glostrup.

Lotte Skytte Krøll konkluderer ud fra forsøg med migrænikere, at konditionstræning sandsynligvis giver nedsat migrænefrekvens.

Derudover har træningen en rigtig god effekt i forhold til livskvalitet i dagligdagen.

Lotte Skytte Krøll fremlægger sine resultater på

DOKK1 i Århus fredag 26. oktober kl. 16.30

og fortæller dig, hvordan også du kommer godt i gang.

Billet koster 110 kr. og kan modregnes i medlemskab. Gratis adgang for medlemmer af Migræne danmark.

Tilmelding på: aarhus@migraeniker.dk

Hold migrænen i skak med et nemt motionsprogram og få livskvaliteten tilbage
Fysioterapeut MHD og ph.d. Lotte Skytte Krøll fortæller, hvordan du kan mindske hovedpine og migræne med motion og træning.

“Konditionstræning er en god ide for migræneramte”, lyder det fra Lotte Skytte Krøll, som står bag en undersøgelse foretaget af Dansk Hovedpinecenter i Glostrup. Lotte Skytte Krøll konkluderer ud fra forsøg med migrænikere, at konditionstræning giver nedsat migrænefrekvens. “Derudover har træningen en rigtig god effekt i forhold til livskvalitet i dagligdagen”, tilføjer Lotte Skytte Krøll, der fremlægger sine resultater på DOKK1 i Århus fredag 26. oktober kl. 16.30, hvor hun også fortæller dig, hvordan du kommer i gang.

Motioner dig fra din migræne
“Modsat hvad mange tror har motion og konditionstræning en positiv virkning på både din migræne og livskvalitet. Træner du regelmæssigt fx 3 gange om ugen, så er der en klar gevinst at hente”, siger Lotte Skytte Krøll og fortsætter: “Det drejer sig ikke om, at du anskaffer dig et puls-ur, dyrt smart joggingtøj eller okser løs til du bliver gasblå i ansigtet. Cykling, frisk løb eller rask gang i moderat tempo er nok til at opnå et markant løft i livskvaliteten for dig, der har migræne og spændingshovedpine”.

Hovedpineramte fravælger ofte fejlagtigt fysisk aktivitet
En spørgeskemaundersøgelse foretaget af Dansk Hovedpinecenter viste nemlig , at 67 % af migrænepatienterne også led af spændingshovedpine og nakkesmerter. Modsat raske havde gruppen desuden lavere fysisk aktivitet, trivsel og et lavere selv-vurderet helbred. “Desværre er fravalget af fysisk aktivitet ofte bevidst og fejlagtigt”, pointerer Lotte Skytte Krøll : “Lider du af migræne, spændingshovedpine og nakkesmerter, så kan enkel og regelmæssig fysisk aktivitet netop være din vej til både større livskvalitet og bedring”.

Snør dine kondisko eller grib cyklen og kom i gang.
Dansk Hovedpinecenter og Lotte Skytte Krøll satte sig her for at undersøge effekten af konditionstræning for de ramte patienter. Deltagerne blev fordelt i 2 grupper. Den ene fik et enkelt program med forskellige former for træning tre gange om ugen, mens den anden ikke trænede. Undersøgelsen viste, at det bedste du kan gøre er at snøre kondiskoene eller gribe cyklen og komme i gang. For selv med en moderat og enkel indsats. Ja selv en rask spadseretur gør en markant forskel – oven i købet i løbet af ret kort tid.

Egen indsats giver bedring og livskvalitet
“Resultatet viser allerede efter tre måneder en markant bedring i træningsgruppen i forhold til de, der ikke trænede” siger Lotte Skytte Krøll. “Migrænen fylder ikke mere så meget. Du vil føler dig klart mindre hæmmet af din migræne både i dit studie, i fysisk aktivitet i hus og have og i din sociale aktivitet i både omgangskredsen og familien. Dertil får du også færre migrænedage og nedsat smerteintensivitet”.

Billet koster 110 kr. og kan modregnes i medlemskab. Gratis adgang for medlemmer af Migræne danmark. Betaling ved indgangen via mobilpay.
Tilmelding på: aarhus@migraeniker.dk